Att komma ihåg vad som har varit bortglömt sedan länge

1Den bild av verkligheten som kabbala förklarar för oss, verkar mycket märkligt och speciell för oss. Men en nyfödd baby finner också världen han ser omkring sig mycket speciell. Han är inte van vid att någonting händer och börjar studera denna världen från allra första början. Vi är exakt likadana med hänsyn till den andliga världen.

Dessutom har vi Reshimot (informationsgener), inre definitioner av den andliga världen, och det är därför som vi återvänder till en plats där vi var tidigare, platsen från vilken vi kom.

När vi föds, kommer vi in en annorlunda värld varje gång, eftersom världen utvecklas; den genomgår tekniska framsteg och livet runt omkring oss förändras. Men när vi kommer in i den andliga världen befinner vi oss i en värld som vi var i tidigare, och vi har därför minnen, information, känslor, och intryck från den. Vi måste helt enkelt väcka dem.

Genom sina historier och förklaringar, drar Zohar oss uppåt, leder oss fram till  känslor av andliga världen. Även om vi inte är där ännu, så genom att läsa Zohar börjar vi att väcka våra inre minnen om den väg som vi gick igenom, uppifrån och nedåt, när vi tidigare gick igenom alla dessa steg.

Nu återvänder vi dit från vår värld. Vi börjar klättra tillbaka dit, där vi kom ifrån.

2 kommentarer / frågor till “Att komma ihåg vad som har varit bortglömt sedan länge”

  1. Tomas skriver:

    Hej, och tack för ditt inlägg.
    Hur var och en tolkar talmud etc är upp till var och en. Den autentiska kabbala´,
    som Bnei Baruch undervisar, gör en distinkt skillnad mellan religiös tolkning och
    kabbalistisk/andling tolkning av ett och samma material.

    Ett exempel är det kabbalistiska/andliga sättet att förklara ”Israel och världens nationer”.
    Kabbalistiskt sett är begär det material varje människa är skapad av. En människas hjärta
    består av ett antal begär/önskningar som alla vill bli tillfredställda. Men det finns bara ett
    begär som är av samma natur som Skaparen själv. Det är det begär som längtar efter att
    komma närmare Honom. Detta begär kallas Israel och alla de andra begären kallas ”världens
    nationer”.

    Helt naturligt blir tolkningen annorlunda om man gör en religiöst, materiell sådan.
    Därför talar kabbala ingenting om religion eller politik. Enbart det som behöver korrigeras
    inom oss själva.

    Här kommer också en länk med en fråga som är lite relaterad till det du tar upp;
    Deconstructing The Great Jewish Secret
    http://www.laitman.com/2009/06/deconstructing-the-great-jewish-secret/

    Beträffande frimurarna, så har vi ingenting med dem att göra. Här är ytterligare
    en länk;

    http://www.laitman.com/2008/08/the-masons-are-scared-of-kabbalah/

  2. Michael skriver:

    Förklara bland dom som kommer in på din blogg vart den rasistiska talmuden och khazarerna och jiddish kommer in i den israeliska bilden.

    Eller hur det kommer sig att ett så troende folk som israeler behandlar palestinierna som rent skit?

    Vart är det religöst och gott?

    Vilket utvalt folk?

    Gud sysslar intemed sånt.

    Ta gärna upp hur många grupper ni som kallar er judar är osv så västerlänningarna fattar er.

    Annars komemr dom en vacker dag riva ut ögonen på er för att ni håller käften.

    Sånt kan och tolkas som ont uppsått vettu och vi vet att zion och talmudisk agenda finns.

    Så förklara lite mer tack.

    Du kan ju förklara hur dom äckliga frimurarna kom in i bilden ochså.

Kommentera / Fråga

Du måste vara inloggad för att posta kommentarer.